• Informatika - V.roč.

    • Učebné osnovy

       

      Názov predmetu

      Informatika

      Časový rozsah výučby

      1 hodina týždenne

      33 hodín ročne

      Názov ŠVP

      ŠTÁTNY VZDELÁVACÍ PROGRAM 2 STUPEŇ ZÁKLADNEJ ŠKOLY

      ISCED  2 – NIŽŠIE SEKUNDÁRNE VZDELÁVANIE

      Názov ŠkVP

      Vychovávať k svätosti, učiť múdrosti, všetko s Láskou

      Ročník

      PIATY

      Stupeň vzdelania

      ISCED  2 – NIŽŠIE SEKUNDÁRNE

      Forma štúdia

      DENNÁ

      Vyučovací jazyk

      SLOVENSKÝ

       

       

      Charakteristika vyučovacieho predmetu

      Informatika má dôležité postavenie vo vzdelávaní, rozvíja myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi. Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich zaznamenaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný prostriedok komunikácie.

      Poslaním vyučovania informatiky je viesť žiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných pri práci s údajmi a toku informácií v počítačových systémoch. Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie  s rešpektovaním právnych a etických zásad používania informačných technológií a produktov. Toto poslanie je potrebné dosiahnuť spoločným pôsobením predmetu informatika a aplikovaním informačných technológií vo vyučovaní iných predmetov, medzipredmetových projektov, celoškolských programov a pri riadení školy.

      Systematické základné vzdelanie v oblasti informatiky a využitia jej nástrojov zabezpečí rovnakú príležitosť pre produktívny a plnohodnotný život obyvateľov SR v informačnej a znalostnej spoločnosti, ktorú budujeme.

      Oblasť informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické projekty.

      Ciele predmetu

      Cieľom vyučovania informatiky  na 2. stupni ZŠ je sprístupniť základné pojmy a techniky používané pri práci s údajmi a pri tvorbe algoritmov a výpočtových procesov. Podobne ako matematika aj informatika v spojení s informačnými technológiami vytvára platformu pre všetky ďalšie predmety. V predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické projekty.

      Výchovno-vzdelávací proces na 2. stupni základnej školy smeruje k tomu, aby žiaci:

      §         sa oboznámili s pojmami údaj a informácia, s rôznymi typmi údajov, s ich zbieraním, uchovávaním, zobrazovaním, spracovaním a prezentovaním.

      §         rozumeli pojmom algoritmus a program (formálny zápis automatizovaného spracovania údajov);

      §         sa oboznámili so systémami na spracovanie údajov – z pohľadu ich architektúry (počítač, prídavné zariadenia, médiá, komunikácie) a logickej štruktúry (napr. operačný systém);

      §         si rozvíjali schopnosť algoritmizovať zadaný problém, rozvíjali si programátorské zručnosti, naučili sa pracovať v prostredí bežných aplikačných programov, naučili sa efektívne vyhľadávať informácie uložené na CD alebo na sieti a naučili sa komunikovať cez sieť;

      §         nadobudli schopnosti potrebné pre výskumnú prácu (t. j. schopnosť realizovať jednoduchý výskumný projekt, sformulovať problém), rozvíjali si formálne a logické myslenie, naučili sa viaceré metódy na riešenie problémov.

      §         rozvíjali si svoje schopnosti kooperácie a komunikácie (naučili sa spolupracovať v skupine pri riešení problému, verejne so skupinou o ňom diskutovať a referovať);

      §         rozvíjali si svoju osobnosť, tvorivosť, logické myslenie, zodpovednosť, morálne a vôľové vlastnosti, húževnatosť, sebakritickosť a snažili sa o sebavzdelávanie;

      §         naučili sa rešpektovať intelektuálne vlastníctvo a autorstvo informatických produktov, systémov a aplikácií (aby chápali, že informácie, údaje a programy sú produkty intelektuálnej práce, sú predmetmi vlastníctva a majú hodnotu), pochopili sociálne, etické a právne aspekty informatiky.

      Obsah

      Vzdelávací obsah informatiky je rozdelený na tri tematické okruhy:

      §         Natural ART

      §         Microsoft Word

      §         Microsoft Excel

      Učivo v tematickom okruhu Natural ART je kľúčové pre získanie zručností pri kreslení v grafickom prostredí. Žiaci

      1. by mali vedieť nakresliť jednoduchý objekt a vyfarbiť ho.
      2. by mali vedieť daný objekt označiť, otočiť, kopírovať, zmazať.
      3. by mali vedieť vložiť k obrázku text (nadpis, podpis).
      4. by mali vedieť text upraviť.

      V tematickom okruhu Microsoft Word sa žiaci oboznámia s prácou s dokumentom. Žiaci by mali

      1. poznať klávesnicu, čo znamenajú jednotlivé klávesy.
      2. vedieť písať veľké písmena a písmená s mäkčeňmi.
      3. vedieť napísať krátky text.
      4. vedieť predložený text upraviť (vymazať, presunúť slová).
      5. vedieť zmeniť písmo v texte.
      6. vedieť text upraviť do odstavcov.
      7. vedieť do textu vložiť obrázok a upraviť ho.

      Tematický okruh Microsoft Excel sa venuje práci s tabuľkami. Žiaci by mali vedieť

      1. rozlíšiť bunky a oblasť buniek.
      2. označiť a ohraničiť bunky.
      3. vložiť a odstrániť riadky a stĺpce.
      4. zmeniť formát bunky.
      5. usporiadať údaje v tabuľke.
      6. vykonať jednoduché fuckie.

      Vzdelávací štandard

      Natural ART

      Obsahový štandard

      Čarbanie myšou, vyfarbovanie. Kreslenie čiar. Kopírovanie a otáčanie obrázkov. Nadpis. Zmena nadpisu. Vyplnenie celej obrazovky. Vkladanie a úprava obrázkov a textov.

      Výkonový štandard

      Žiak

      §         Pozná základné prostredie programu.

      §         Dokáže vytvoriť plagát, vizitku, pozvánku.

      §         Vie upraviť texty v obrázkoch.

      §         Dokáže graficky prezentovať vlastné návrhy pohľadnice, baliaceho papiera.

       

      Microsoft Word

      Obsahový štandard

      Klávesnica, veľké písmena, mäkčene. Otváranie, ukladanie, zatváranie dokumentu. Označovanie, mazanie, vkladanie, presúvanie, kopírovanie textu. Základný formát písma, veľkosť, font. Fabra a ďalšie formáty písma. Odstavec, zarovnanie odstavca. Vkladanie obrázkov z ClipArtu, ich úprava. WordArt.

      Výkonový štandard

      Žiak

      §         Dokáže vytvoriť vizitku, pozvánku.

      §         Dokáže dokument otvoriť, zatvoriť.

      §         Dokáže vykonať zmeny, aj ich uložiť.

      §         Vie zmeniť písmo – veľkosť, farba, font.

      §         Dokáže oddeliť odstavce a zarovnať ich.

      §         Vie vložiť a upraviť obrázok v texte.

      §         Vie do textu vložiť nadpis pomocou WordArtu.

      Microsoft Excel

      Obsahový štandard

      Bunka a jej veľkosť. Označovanie a ohraničovanie buniek. Vkladanie a odstraňovanie riadkov a stĺpcov. Formát bunky – Číslo, zarovnanie, písmo. Usporiadanie. Funkcie – súčet, priemer, graf.

      Výkonový štandard

      Žiak

      §         Vie rozlíšiť pojmy bunka a oblasť buniek.

      §         Dokáže určiť adresu bunky, oblasti buniek.

      §         Dokáže upraviť veľkosť bunky podľa potreby.

      §         Vie označiť oblasť buniek a ohraničiť ju.

      §         Dokáže vložiť a odstrániť riadok a stĺpec.

      §         Dokáže zmeniť formát bunky.

      §         Vie usporiadať údaje v tabuľke vzostupne, zostupne.

      §         Vie vykonať jednoduché funkcie – sčítať údaje v tabuľke, vypočítať z daných údajov priemer a zostrojiť graf.

          Základné učivo
      Mesiac Hodina Tematický celok Téma Výchovnovzdelávacie ciele
      IX. 1.   Úvodná hodina  
        2.   Informatika - vedná disciplína  

      3   Informatika   
        4 MS WORD Klávesnica - základy Vedieť používať klávesnicu na napísanie jednodu-
        5   Oboznámenie sa s programom MS WORD chého textu. Vedieť zarovnávať text, používať lupu, 
      X. 6   Písanie veľkých a malých písmen zobrazenie stránky. Vedieť na čo slúžia tlačidlá
            s makčeňmi  panela nástrojov štandardného, formát.,
        7   Písanie textu  vedieť ich používať v praxi. Poznať základné 
        8   Úprava predloženého textu klávesové skratky pre kopírovanie, vkladanie, 
        9   Úprava predloženého textu označenie textu. Vedieť vložiť ľubovoľný symbol, 
      XI. 10   WORD - zmena písma zobraziť čísla stránok, vedieť  použiť v texte odrážky 
               a číslovanie, orámovanie strany.
        11   WORD - odstavce Vytvoriť tabuľku s daným počtom riadkov a stĺpcov,
        12   WORD - vloženie obrázku a úprava vložiť do tabuľky potrebné údaje, upraviť šírku
               riadkov a stĺpcov tabuľky, formátovať obsah 
        13   WORD - projektová úloha  tabuľky, do tabuľky riadky a stĺpce, orámovať
               a podfarbiť tabuľku, zlúčiť a rozdeliť bunky 
      XII. 14
      WORD - projektová úloha  v tabuľke.
         
         Vedieť vytvoriť referát, v ktorom využijú získané 
        15
      WORD - projektová úloha  vedomosti.
        16
      WORD - projektová úloha   
            WORD - projektová úloha   
      I. 17 MS EXCEL Bunky a oblasti buniek Vedieť vytvoriť tabuľku, vkladať údaje do tabuľky,
        18   Označovanie a ohranićovanie buniek formátovať, orámovať, podfarbiť bunky tabuľky.
              Vedieť vytvoriť a vložiť vzorec na potrebný výpočet.
        19   Riadky a stĺpce - vloźenie a odstránenie Vedieť vytvoriť stĺpcový a kruhový diagram. PV
               
            Riadky a stĺpce - vloźenie a odstránenie  
      II. 20   Zmena formátu bunky  
        21   Usporiadať údaje v tabuľke  
        22
      Vykonať jednoduchú funkciu  
         
         
               
      III. 23   Projektová úloha  
        24 NATURAL ART Nakreslenie a vyfarbenie objektu vedieť nakresliť jednoduchý 
        25   Označenie, otočenie, kopírovanie a zmaz. Objektu objekt a vyfarbiť ho.
      IV. 26   Vloženie textu k obrázku vedieť daný objekt označiť, otočiť,
            Úprava textu kopírovať, zmazať.
        27   Projektová úloha vedieť vložiť k obrázku text (nadpis, podpis).
        28   Projektová úloha vedieť text upraviť
      V. 29   Projektová úloha  
        30   Projektová úloha  
        31   Projektová úloha  
      VI. 32   Projektová úloha  
        33   Záverečné opakovanie  
        33.   Záverečné opakovanie  
      Vysvetlivky:
      BOZP Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci


      VMR Výchova k manželstvu a rodičovstvu


      PV Protidrogovávýchova


      ENV Environmentálna výchova